اصول اعتقادات اسلامي 5-معاد
از ديگر اصول دين ما معاد است، ما يقين داريم كه زندگي دنيا موقت و گذرا و آزمايش است و ما زنده خواهيم شد « و بالاخره هم يوقنون» البته اين يقين داشتن ، عارضي نيست. اين را آيات قرآن به ما ميرساند خداوند عادل است و عادل كار بيهوده عبث نميكند خداوند بالاتر از اين است كه انسان را پوچ و بي هدف قرار دهد.
اصول اعتقادات اسلامي 5-معاد
از ديگر اصول دين ما معاد است، ما يقين داريم كه زندگي دنيا موقت و گذرا و آزمايش است و ما زنده خواهيم شد « و بالاخره هم يوقنون» البته اين يقين داشتن ، عارضي نيست. اين را آيات قرآن به ما ميرساند خداوند عادل است و عادل كار بيهوده عبث نميكند خداوند بالاتر از اين است كه انسان را پوچ و بي هدف قرار دهد. او بالاتر از اين است كه زندگي بي هدف بيافريند. پادشاه به حق بالاترين از اين است كه اين آفرينش دقيق انسان را براي چند صباحي موقت و بيهدف آفريده باشد. تمام اينها از روي علم است، از روي حساب و ما دوباره زنده ميشويم. آن كساني كه به آخرت ايمان ندارند در عذاب و گمراهي آشكارند. گمراهي بالاتر از اين نيست كه انسان با داشتن عقل زندگي را منحصر در اين چند روز بداند. زندگي براي چيست؟ زندگي بيهدف نيست. چيزي كه انسان را از ناراحتيها كه هميشه دامن گير انسان است خلاص ميكند اعتقاد به قيامت است.
پيامبران الهي معتقد به اجر و پاداش قيامت بودند. قرآن ميگويد: همه چيزها و كارهايتان در خط بندگي خدا باشد كسب، تجارت، خوردن، خوابيدن و... انسان وقتي از حالات حيواني خارج ميشود كه در راه بندگي خدا حركت كند. همه چيز او براي خدا باشد. تزكيه يعني بنده خدا بودن اين فرد رستگار ميشود، ميرود تا به خدا
مي رسد و بنده خدا مي شود.
انسان وقتي از زندگي عادي گذر كرد فقط آن را به اندازه نياز استفاده كرد آن وقت تازه به اصل زندگي وارد ميشود و ميفهمد زندگي چيست متقيان آنهايي هستند كه خدا را ميپايند آنان در باغستانها هستند، بهشت دنيا قبل از بهشت موعود ، حالات بهشت گونه دارند، او در بهشت در وسعت است يعني در همه احوال در تنگي نيست، داشتن و نداشتن براي اين آدم مساوي است و اين توحيد است. خداست كه روزي را به هر كه بخواهد زياد ميدهد و به هر كه بخواهد كم ميدهد ، ما فقط مكلف به انجام تكليفيم .
آنچه مطلوب است، رحمت خداوند است آن خدايي كه رب السمواتوالارض و ما بينهما است، خدايي كه رحمتش همه جا را فراگرفته. روز قيامت كسي مالك خطاب نيست، آن روز كه روح و ملائكه صف ميكشند و كسي حرفي ندارد خطابي نميگويد: مگر بفرمان خدا، روز موعود در پيش است و ترديدي نيست پس هر كس ميخواهد به سوي خدا راهي پيدا كند و خود را مهيا كند تا روي رفتن به سوي حق را داشته باشد.
زندگي دنيا جز متاع فريب چيزي نيست و اصل آخرت است و داخل شدن در بهشت اگر انسان بخواهد فقط اين جسم را اينجا (دردنيا) نگه دارد و وسائل زندگي مادياش را فراهم بياورد اين نقص است اگر هدف ما اين باشد بيچارگي و پستي است. در صورتي كه آخرت بهتر است يعني آن زندگي بالاتر از اين زندگي است، آن زندگي الهي كه در بطن دين زندگي بايد آن را پيدا كرد آنچه در كتابهاي آسماني تعريف شده همين زندگي الهي است نه زندگي پست حيواني، زندگي پست حيواني آتش است.
تزكيه يعني بنده خدا بودن، يعني از حالات انسان (نفساني) درآمدن و وارد شدن در جرگه بندگي خدا مثال او آيات اول سوره مؤمنون است ، اين فرد رستگار ميشود ميرود و به خدا ميرسد و بنده خدا ميشود.
راه نجات فقط بندگي خداست ، آن است كه انسان را نجات ميدهد همه چيز را به او دادن و سپردن. بنده خدا هروقت گفت الحمدالله رب العالمين، لااله الا الله ، معتقد ميشود و اول خود را خلع سلاح ميكند و به خود ميگويد، من هيچ و هر چه هست اوست اولين قدم، از بين بردن تكبر است امام زينالعابدين عليهالسلام ميفرمايد: « خداوندا من با آن همه عبادات، در نزد تو از ذره هم كمترم» اگر اين رويه درست نشود ما هم درست نميشويم. و تا وقتي كه شيوه ائمهاطهارعليهمالسلام را كنار بگذاريم و به آن عمل نكنيم درست نميشويم.
وقتي مردم به خوشگذراني عادت كردند محكومند ، راه نجات يافتن ، رهايي از كبر است كه با عبادت و بندگي خدا حاصل ميشود حضرت اباعبدالله الحسين عليهالسلام ميفرمايد: «خداوند تبارك و تعالي دعوت بربندگي خدا ميكند كسي كه بنده خدا شد بنده غيرخدا نميشود.» بنده شهوت، بنده دنيا، بنده زن و... حتي امام صادق عليهالسلام در حال طواف كعبه ميفرمايد: الهي قِ شح نفسي الهي مرا از بخل نفس نجات بده . (مطالب معاد برگرفته از بيانات، جلسات عقايد و آثار حضرت آيتالله فاطمي دام ظله )