اصلاح گربیدار اصلاح گربیدار؛ آشنایی با بعضی ازنظرات اصلاحی حضرت آيت الله سید جوادسید فاطمي درسطح جامعه اسلامی تحت زعامت ولایت فقیه زمان امام خامنه ای دام ظله به همراه بیاناتی از حضرت امام خمینی (ره ) مقام معظم رهبری ( مدظله ) و مراجع تقلید زیدعزهم

عالم ربانی ؛ آشنایی با سیره عملی و اخلاقی ومعنوی

صحبت به میان آوردن از بزرگ مردی که عمر شریف خود را در راه عبودیت خداوند و حفظ و ترویج دین الهی و پیروی حقیقی از قرآن و اهل بیت طی نموده است، آن مهذب و متقی،آن سالک الی الله آن صاحب ملکات الهیه کار بسیار مشکل و شاید ناممکن باشد. ولیکن برای آنکه چراغ راه حال و آینده باشد و در جهت الگوگیری از آن بزرگوار مطلبی چند از سیره شان که برنگارندگان این مطلب(عبدالصالح) در طی بیش از سالها بهره بردن از جلسات درس فقه ؛ شرح من «یحضره الفقیه علامه مجلسی(ره) و لمعه ،تفسیر قرآن کریم، اصول عقاید، در حالات و مسکنات، بیاناتشان، پرسش و پاسخ هایمان،نوشتارها، شرکت در نماز جماعت آن معظم له و ... که(اساس آنها طبق آیات و سنت اهل بیت عصمت و طهارت(س) و گفتار و حالات بزرگان دین است ثابت شده و مکشوف می باشد نکاتی چند آورده شده است:

در بیان مراجع تقلید و فقهاء

حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) : ایشان در تقریظشان بر معظم له چنین آورده اند (لازم به ذکر آن که ترجمه متن در اینجا آورده شده و متن نامه در بخش ضمائم همین نوشتار آمده است): 
«بنام خداوند بخشنده بخشایشگر حمد می کنیم خدا را که به ما اجازه داده روایت نعمت های بزرگ و حدیث گفتن به نعمت هایش ، صلوه و سلام بر افضل آن کسانی که از خدا خبر آورده به ما و روایت کرده ، و صلوات بر فرزندانش که از پیغمبر روایت کرده اند  

جهاد وشهادت

مروری بر حرکت تاریخی دیگری در شهرستان قیام 15 خرداد ، در حمایت از دین ، ولایت و مبارزه با اشغالگران سرزمین های اسلامی ، ماه 84 »:
سلام بر حسین سالار شهیدان کربلا ، سلام بربدنهای  به خون غلطیده سرزمین کربلا. سلام بر آنهایی که در حمایت و اقتدای به مولایشان حضرت سیدالشهدا و مبارزه با کفر و نفاق و شرک و دنیاپرستی وجودشان را اهدا کرده و دنیا را به آخرت معامله کردند و در دفاع از حریم اسلامی ، سرزمین و ولایت بدنهای مطهرشان زیر سم ستوران رفت. 

جهاد وشهادت

مروری بر حرکت تاریخی دیگری در شهرستان قیام 15 خرداد ، در حمایت از دین ، ولایت و مبارزه با اشغالگران سرزمین های اسلامی ، ماه 84 »:
سلام بر حسین سالار شهیدان کربلا ، سلام بربدنهای  به خون غلطیده سرزمین کربلا. سلام بر آنهایی که در حمایت و اقتدای به مولایشان حضرت سیدالشهدا و مبارزه با کفر و نفاق و شرک و دنیاپرستی وجودشان را اهدا کرده و دنیا را به آخرت معامله کردند و در دفاع از حریم اسلامی ، سرزمین و ولایت بدنهای مطهرشان زیر سم ستوران رفت. 


و سلام به شهیدان دفاع و پاسداری از کیان و سرزمین اسلامیمان که در روزهای آتش و خون در عزم سربازی امام زمانشان و پاسداری از ولایت فقیه ، شربت شهادت نوشیدند و به لقاء پروردگارشان نائل آمدند. دشمنان اسلام از ابتدای پیروزی و استقرار حکومت دینی در کشور عزیزمان ، تمام راهها و تلاشهای خود را برای براندازی نظام اسلامی بکار می بردند. از برنامه های جهان کفر و نفاق بویژه غرب در سالهای اخیر ، دست اندازی به کشورهای اسلامی خصوصاً در منطقه خاورمیانه بوده. با نام تروریست       و دفاع از حقوق ، انسانیت و بشریت که در زیر پوست خود اهداف رسیدن    به منافع و سرمایه های این کشورها ، تسلط و ترویج افکار و نظامها ،   نابودی اسلام و تشیع ، براندازی جمهوری اسلامی و ... را با همپیمانان     خود یاری  می کردند. امریکا و همپیمانانش در حمله به کشورهای اسلامی چه جنایات ، قتل و غارتها و جسارتها و ... انجام دادند ، خاصاً در عراق. امریکا با نام نابودی صدام وارد عراق شد و بعد از سرنگونی صدام ، اهداف آن روشن تر شد. در کشورهای اسلامی تلاشها و حرکتها و اعتراضات بر علیه آنها انجام گرفت. رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عالیقدر در مواضع خود دنیای اسلام را به اعلام آمادگی فراخواندند ، که از جمله حرکتهای نابی که در این راستا انجام شد ، حرکت مردم شهرستان ورامین بود. حضرت آیت الله فاطمی آن مرجع هوشیار و آگاه در سخنرانیها ، اطلاعیه ها و بیانات مکرر و مراجعات مردمی ، مکرر ماهیت جهان غرب ، اهداف شوم و مقاصد امریکا و همپیمانانش در حمله و اشغال کشورهای اسلامی ، بویژه عراق متذکر شدند و جنگ بر آنها را واجب داشتند و مردم را بر آمادگی داشتن برای مقابله با آنها  آگاه و تشویق می نمودند. ایشان در بیانی فرمودند: «نشینیم ، حرکت کنیم ، برویم محضر رهبر انقلاب ، حکم جهاد بگیریم. امروز جهاد واجب است ، امریکا کافر آمده در کشورهای اسلامی و هیچ جای شبهه ای نیز باقی نمانده. باید آنها را بیرون کرد.»
به این ترتیب در شهرستان ورامین زمینه حرکت ، زمینه چینی شده و مجوز آن حرکت مردمی نیز از طرف مراجع قانونی انجام گرفت.
مردم شهیدپرور شهرستان ورامین در جمعشان در روز                   در صحن حیاط و بیرون مسجد خاتم الانبیاء ورامین به همراه آن عارف سالک ، آن پیرو حقیقی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله ، به راه افتادند تا بگویند:
کفار و کشورهای غرب در مقابل اسلام ذلیل اند.
ما جان بر کف و آماده برای مبارزه و جهاد با اشغالگران کشور عراق و کشورهای اسلامی هستیم.
پشتیبانان رهبر عظیم الشأن انقلاب در شهرستان ورامین ، محکم و راسخ آماده جان فشانی اند.
قتال و شهادت آرمان ماست و مانند سرورمان حسین علیه السلام     می گوییم: هیهات منا اذله ، ما آماده جهاد در راه اسلامیم.
جهاد واجب است ، بروید از رهبر حکم  جهاد بگیرید.
«پیرامون دشمن شناسی و دشمن ستیزی معظم له و اعلام موضع قاطع در مقابل استکبار جهانی غرب (و شرق) و اعلام آمادگی برای جهاد و پشتیبانی از مقام معظم رهبری»
- «ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیها. اولئک هم شر البریه». ترجمه آیه: «کسانی که کافر شدند از اهل کتاب (یهود و نصاری) و مشرکان آنها هستند که در آتش جهنم اند و آنان شر مخلوقات اند. «سوره بینه ، آیه 6 ، «شرالبریه» را می فرماید کفر است.
- سوره انفال آیات 59 و 60: «اینها پیشرفته نیستند ، چه به هر جا برسند حق و اهل حق را عاجز نمی کنند.»
- «و لا یحسبن الذین کفروا سبقوا انهم لا یعجزون و اعدولهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم». ترجمه: «هرچه       می توانید نیرو بر علیه آنها آماده کنید ، از اسبان ورزیده که می ترسانید دشمن خدا و دشمن خویش را.
- در قرآن سوره حمد می خوانیم و همچنین در نماز که: خدایا ما را هدایت کن به راه مستیقم ، نه را ه کسانی که مورد غضب تو قرار گرفته اند راه گمراهان که همین یهود و نصاری هستند ، «والضالین» و در حدیث داریم که آنها یهود و نصاری هستند.
خدایا ما را حفظ کن که تابع ضالین و مضلین نباشیم که امروز شرق و غرب مشمول این آیه است.

- درآیه آخر سوره مبارکه بقره است واعف عنا واغفرلنا... و النصرنا علی القوم الکافرین.»
- امروز تمام کفر در مقابل تمام اسلام ایستاده است ، باید مسلمانان کاری بکنند تا در جهان سربلند باشند ، کافر شر است چه غرب چه شرق.
- خداوند در قرآن کریم وعده یاری مومنین را داده است. همانطور که خداوند پیامبران را کمک کرد ، مومنین را هم کمک می کند.
- توقعم از علماء و مراجع امروز (این است که) مردم را بیدار کنند.
- در کتاب جواهرازامام باقر وامام صادق  امام علیه السلام می فرماید: اگر کافر از مرزهای اسلام تجاوز کند ، بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولوآن کشور سنی باشد.
- ما زیر بار ظلم نمی رویم ، ما اجازه نمی دهیم به کشورهای اسلامی توهین و جسارت و تجاوز شود. سربازان آمریکایی در گوشه و کنار عراق ، وارد خانه مسلمانان شده و بی عفتی می کنند.
مسلمان ها باید قیام کنند ، آمریکا دارد عزت اسلام را لگدمال می کند ، امروز جهاد بر ما واجب است.
- اینها می خواهند اسم محمد صلی الله علیه و آله را از بین ببرند. اگرما مسامحه کنیم ، بر پیرزنها هم واجب است از اسلام دفاع کنند.
- ما به یاری خدا قدرت داریم ، کفار (آمریکا و ...) را از کشورهای اسلامی بیرون کنیم.
- امروز جنگ با امریکا و اشغالگران کشورهای اسلامی بر ما واجب است. آنها وارد خانه ما شده اند و حیثیت مسلمانان را لگدمال می کند و به حرم ائمه اطهار علیهم السلام بی احترامی می کنند. دزدی به خانه آمده ، واجب است صاحب خانه آن را بیرون کند.
اَینَ معز الاُولیاءِ و مُذِّلُ الاَعدا. ما مسلمانان تنها نیستیم. امام زمان بالای سرماست.
«فرازی از دعای ندبه»
- اگر مسلمانان در مقابل کفر ساکت شوند ، آنها ساکت نمی شوند.
- ما صدها موسی داریم که در رأس همه آنها حضرت آیت ا... العظم   خامنه ای «مدظله العالی» است. از همه اینها گذشته حضرت ولی عصر (عج) با مردم ایران است. ما هراس نداریم و به پیروزی امیدواریم ، اسلام پیروز است.
- مسلمانان برای جهاد نباید مسامحه کنند ، ممکن است غافلگیر شوند. مخصوصاً امروزه که دشمنان با کشورهای اسلامی وارد جنگ شده اند ، لازم است بیدار باشیم.
 واجب است جوانها را بیدار کنیم.
- امروز باید ایران اسلامی شرق وغرب را به یوغ خود بکشد.
- فرعون زما ما غرب است ، ملت ایران مانند قوم بنی اسرائیل نیستند که سر و صدای فرعون و فرعونیان اینها را تحت تأثیر قرار دهد. ما صدها موسی داریم که وقتی موسی اضطراب قوم را دید فرمود: ناراحت نباشید ان الله معنا. که در اینجا خطاب شد: «یا موسی عصا را به دریا بزن».
 ننشینیم. باید پشت سر رهبرمان حرکت کنیم.    
- پروردگارا مقام رهبر عظیم الشأن عالی است ، عالی تر بفرما.
- خدایا به ما توفیق بده با کفار (آمریکا و ...» کنار نیاییم کشته شویم بهتر وبالاتر از این است که با کفار کنار بیاییم.
- آمادگی داشته باشیم اگر رهبر حکم جهاد بدهد ، ان شاء الله به کمک اماممان ، رهبرمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حرکت کنیم  و نام امریکا را برای همیشه دفن کنیم.
تا دشمن و کفر هست ، جنگ هم هست.
- ما ملت ایران به رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و در کنار ارتش ، سپاه و بسیج و نیروهای نظامی و مردمی ، اصناف و بازاریان و ... همه طبقات جامعه حرکت می کنیم و به امریکا می گوییم: هرچه زودتر عراق و کشورهای اسلامی را ترک کن و الا خاک عراق را قبرستان می کنیم و نام امریکا را برای همیشه در آنجا دفن خواهیم کرد.
- امریکا چه غلطی در عراق می کند. در همسایگی ما عربده  می کشد ، توهین می کند ، در جلوی چشم مردش به زن و دختر مسلمان بی عفتی می کند که این کار را بارها تکرارکرده است. این ذلت ماست. اگر بی تفاوت باشیم و ما زیر بار ذلت نمی رویم ، هَیهات منا الذَّلَه.
- امروز دشمن به خانه ما آمده ، کشور عراق خانه ماست ، خانه اسلام است. آنها آمده اند ، اسم محمد (ص) را از بین ببرند . برای شما واجب است دفاع کنید ، نگذارید از مرز اسلام وارد شوند.
امام باقر و امام صادق (ع) فرمودند: نگویید آنها سنی هستند یا والی یا رهبر آنها کیست. آنها آمده اند اسم محمد (ص) را از بین ببرند. برای شما واجب است دفاع کنید. نگذارید  از مرز اسلام وارد شوند (صفحه 22 ، جلد ششم وسائل الشیعه و صفحه 21 جلد پنجم کتاب کافی).
- در زبان امام صادق و امام باقر عراق کشور  اسلام است. وقتی دشمن وارد شده بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ، بجنگند. در کتاب جواهراز امام (ع) می فرماید: اگر کافر از مرز اسلام تجاوز کند ، بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولو سنّی باشد.
- هرکس در راه خدا بجنگد ، کشته بشود و یا غالب باشد ، خداوند به زودی اجر عظیمی به او می دهد.
- شما عمل پیامبر صلی الله علی و آله را ببینید ، عمل امیرالمؤمنین علیه السلام را ببینید ، زندگی ائمه علیه السلام را ببینید ، اینها چه کار می کنند؟ آیا می نشستند و بی تفاوت بودند (در مقابل) کفار و منافقین؟ ما مسلمانها قدرت داریم اما مهمترازقدرت، قرآن است. قرآن به ما وعده می دهد ، ما در خط موسی هستیم ، در خط پیامبران هستیم ، خداوند موسی را در مقابل فرعون پیروز گردانید. ما علم کتاب داریم ، با علم کتاب الهی ما پیروزیم ، ما قدرت داریم. الحمدالله مانورهای نظامی زیادی انجام شده و تجهیزات نظامی داریم. البته این جزء علت است.
- از الفبای این علم ، علم کتاب ، قصه فتح خرمشهر در جنگ تحمیلی عراق و ایران است و به طور خلاصه وعده الهی است که در قرآن بارها فرموده: اِنّا لتَنصُر رُسُلَنا و الذّین اَمنَوُا فِی الحَیوه اِلدُنیا وَ یُومُ یَقوُم الاشهاد (سوره غافر ، آیه 51)/ وَ کانَ حقاً عَلَینا نَصُر المومنین (آیه 4 سوره روم) و آیات دیگر ... اِن تنصُروا الله یَنصُرکم وَ یثبت اقدامکُم.
- امیرالمؤمنین علیه السلام به نقل از نهج البلاغه ، خطبه 27 ، فیض الاسلام پس از بیان فضیلت جهاد که دری است از درهای بهشت و خداوند آن را بر روی خواص دوستان خود گشوده است ، پس هر کس آن را بدون عذر ترک کند ، خداوند جامه ذلت و خواری به او می پوشاند و چون خداوند رحمت خود را از دل او برداشته ، به بی خردی مبتلا می شود. همه اینها به جهت ترک نصرت خداست در حالی که به حکم قرآن فرموده: اگر خدا را یاری کنید ، شما را یاری می کند و گامهایتان را استوار می دارد: اِن تَنصُروا الله یََنصُرکم و یثبت اقدامَکُم (سوره قتال ، آیه 7)
- ملت ایران هر کدام یک امت هستند. تکلیف دارند ، نماز روزه را واجب   می دانند ، خمس ، زکات ، حج ، جهاد و  جنگ  را واجب می دانند بدانید تا دشمن و کفر هست ، جنگ هم هست.
- در کتاب جواهر امام از علیه السلام می فرماید: اگر کافر از مرزهای اسلام تجاوز کند ، بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولو سنی باشد.
- اینها می خواهند اسم محمد صلی الله علیه و آله را از بین ببرند. ما به یاری خدا قدرت د اریم ، کفار (آمریکا و ...) را از کشورهای اسلامی بیرون کنیم.
سوره توبه آیه 111: «خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش ، بهشت برای آنان باشد (به این گونه که) در راه خدا پیکار می کنند ، می کشند و کشته می شوند. این وعده حقی است بر او ، که  در تورات و انجیل و در قرآن ذکر فرموده و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است ، اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده اید و این است آن پیروزی بزرگ».
در سوره بقره آیه 216 خداوند می فرماید: «جهاد در راه خدا بر شما مقرر شد در حالی که برایتان ناخوشایند است چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید. حال آنکه خیر شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید. حال آنکه شرّ شما در آن است وخدا می داند و شما نمی دانید.»



بیاناتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه ا...) پیرامون جهاد
امام خمینی (ره):
فریاد برائت ما ، فریاد امتی است که همه کفر و استکبار به مرگ او در کمین نشسته اند و همه تیرها و کمانها و نیزه ها به طرف قرآن و عترت عظیم نشانه رفته اند و هیهات که امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان به مرگ ذلت بار و به اسارت غرب و شرق تن دردهند و هیهات که خمینی ، در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و  کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد صلی الله علیه وآله و سلم و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یا نظاره گر    صحنه های ذلت و حقارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضه دفاع از مسلمانان آماده نموده ام و در انتظار فوز عظیم شهادتم. (حضرت امام خمینی قدس سره الشریف ، صحیفه امام ، جلد 20 ، ص 318)
- در عصری همانند امروز که سران کفر و شرک همه موجودیت توحید را به خطر انداخته اند و تمامی مظاهر ملی ، فرهنگی ، دینی و سیاسی ملت ها را بازیچه هوس ها و شهوت ها نموده اند ، چه باید ک رد؟
آیا باید در خانه ها نشست و با تحلیل های غلط و اهانت به مقام و منزلت انسان ها و القای روحیه ناتوانی و عجز در مسلمانان ، عملاً شیطان و شیطان زادگان را تحمل کرد و جامعه را از وصول به خلوص که غایت کمال و نهایت آمال است منع کرد؟ و تصور نمود که مبارزه انبیاء با بت و بت پرستی ها منحصر به سنگ و چوب های بی جان بوده است و نعوذبالله پیامبرانی همچون ابراهیم در شکستن بتها پیشقدم و اما در مصاف با ستمگران ، صحنه مبارزه را ترک کرده اند؟ و حال آنکه تمام بت شکنی ها و مبارزات و جنگ های حضرت ابراهیم با نمرودیان و ماه و خورشید و ستاره پرستان مقدمه یک هجرت بزرگ و همه آن هجرت ها و تحمل سختی ها و سکونت در وادی غیرذی ذرغ و ساختن بیت و فدیه اسمعیل ، مقدمه بعثت و رسالتی است که درآن ، ختم پیام آوران سخن اولین و آخرین بانیان و مؤسسان کعبه را تکرار می کند و رسالت ابدی خود را با کلام ابدی «اننی بریء مما تشرکون» ابلاغ می نماید ، که اگر غیر از این تحلیل و تفسیری ارائه دهیم ، اصلاً در زمان معاصر ، بت و بت پرستی وجود ندارد! و راستی کدام انسان عاقلی است که بت پرستی جدید و مدرن رادر شکل ها و افسون ها و ترفندهای ویژه خود نشناخته باشد و از سلطه ای که بتخانه هایی چون کاخ سیاه بر ممالک اسلامی و خون و ناموس مسلمین و جهان سوم پیدا کرده اند ، خبر نداشته باشد؟ (فریاد برائت ، ذی حجه 1407 ، صفحه 11 ، به نقل از روزنامه کیهان ، دوشنبه 5 شهریور 1386)
- مسلمانان تمامی کشورهای جهان! از آنجا که شما در سلطه بیگانگان گرفتار مرگ تدریجی شده اید ، باید بر وحشت از مرگ غلبه کنید؛ و از وجود جوانان پرشور و شهادت طلبی که حاضرند خطوط جبهه کفر را بشکنند ، استفاده نمایید. به فکر نگه داشتن وضع موجود نباشید؛ بلکه به فکر فرار از اسارت و رهایی از بردگی و یورش به دشمنان اسلام باشید؛ که عزت و حیات در سایه مبارزه است. و اولین گام در مبارزه اراده است. و پس از آن ، تصمیم بر اینکه سیادت کفر و شرک جهانی ، خصوصاً آمریکا را بر خود حرام کنید. (صحیفه امام ، جلد 21 ، صفحه 82)
- و اما امروز ملاحظه می کنیم که به واسطه بی عرضگی این حکومت ها ، آمریکا از آن ور دنیا دارد حکومت می کند به اینجاها. اینجا ها دستش را قطع کردیم که نفس نمی تواند بکشد ، و خلیج دست ماست که آمریکا تا آمده است بجنبد ، دیگر نفتی برای آنها نمی گذاریم بماند ، لکن بی توجهی این حکومت ها اسباب این شده است که آمریکا از آن ور دنیا دستش را دراز کرده و اینجا زمام امور این حکومت ها را به دست گرفته ، قدرت دست اینهاست ، لکن قدرتی که عقل اداره اش را ندارد ، قدرت دارند ، لکن اداره نمی توانند بکنند. ایران در اول قدرتی نداشت ، هرچه قدرت بود ، مال شاه معدوم و بستگان آمریکا بود ، ارتش دست آمریکایی ها بود و همه چیز دست آنها بود ، لکن ملت ما هوشیار بود و سران این مملکت عاقل بودند ، توانستند این مردم را توجه بدهند و بیدار کنند و کردند. آن کاری که شایسته یک ملت بود. (صحیفه نور ، جلد 18 ،  ص 139)
آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در تشریح اهداف جهاد اسلامی می فرماید: مسأله جنگ در اسلام یکی از مسائل اساسی و اصولی است. جنگ حکومت اسلامی ، جنگی برای کشورگشایی نیست بلکه حکومت اسلامی در دو مورد و برای دو منظور می جنگد ، اول برای دفاع از حیثیت اسلام و حاکمیت قرآن ، یعنی وقتی که بر اثر مجاهدت های پیاپی عناصر سلحشور و مسلمان ، حکومت اسلامی برپا شد ، اگر دشمنان بخواهند بر علیه این حکومت قیام بکنند و این گلی را که با خون شهیدان آبیاری شده است ، پژمرده و پرپر کنند ، دست توانای حکومت اسلامی از آستین بیرون می آید و دست گلچین غارتگر را قطع می کند ... مورد دوم برای این است که اسلام و حقایق قرآن مانند خورشیدی که نورش را به همه جا می گستراند و می تاباند ، بر همه ملت های مستضعف ، اضائه و نورافشانی می کند ، اگر ابرهای ظلمت طواغیت و جهانخواران بخواهند از اشاعه نور اسلام مانع بشوند ، آن وقت است که دست قدرتمند اسلام باز از آستین بیرون خواهد آمد و جلوی موانع را خواهد گرفت. در هر دو مورد ، اسلام برای معنویت شمشیر می کشد ، از اصالت و از حقیقت دفاع می کند. (کتاب جهاد و دفاع در اسلام ، ص 36 و 37 ، در مکتب جمعه ، ج 2 ، ص 356 و 355)
مقام معظم رهبری: حقوق یک ملت با التماس به سلطه گران و عقب نشینی و نرمش در برابر آنان محقق نخواهد شد ، چرا که حق را باید با تلاش و ایستادگی به دست آورد. (ماهنامه مسجد ، شماره 15 ، 1/تیر/86)
جهاد و شهادت (سلسله مقالاتی از کتب و ...)
- یکی از فروع دین که از واجبات مسلمانان محسوب می شود ، جهاد     می باشد. جهاد با کفار یا ابتدایی است و یا دفاعی. جهاد ابتدایی یعنی طبق شرایط خاص ، برای جهاد با کفار لشکرکشی می نمایند و جهاد دفاعی که برای دفاع از مسلمین و کشورهای اسلامی جنگ می کنند. جهاد برای از بین بردن افراد فاسدی که قابل هدایت نیستند و همچون خاری بر سر راه دیگران قرار گرفته اند ، می باشد و جهاد در اسلام برای تجاوز ، قدرت نمایی نیست بلکه برای رضای خدا و باز کردن راه خدا برای مردم است و گاهی جهاد برای حفظ جان و مال و آبروی فرد مسلمان یا حفظ کشور اسلامی است که نام آن جهاد دفاعی است.
- در قرآن کریم ، به صورتهای گوناگون و در موارد متعدد ، از واژه جهاد و کلمات هم خانواده آن نام برده شده و روی آن سخت تأکید گردیده است. برای پی بردن به اهمیت مسأله جهاد از راه مقایسه میان آن و موضوعات مهم دیگر ، لازم است در این نکته دقت کنیم که: در قرآن مجموعاً 71 بار از «صلوه یعنی نماز» ، 33 بار از «زکوه» ، 12 بار از «صوم یعنی روزه» ، 11 باز از «حج» و 12 بار از تطهیر و تطهّر یاد شده است و با توجه به اهمیت و عظمت این مسائل در اسلام ، وقتی می بینیم قرآن کریم از این مسائل عظیم و مهم حداکثر بین 11 تا 71 بار نام برده است ، می توانیم دریابیم که مسأله جهاد از چه اهمیت ویژه ای برخوردار است. مثلاً قرآن کریم ، در 33 مورد از «جهاد» نام برده و از مجاهدان تمجید کرده و متخلفان از جهاد را مورد نکوهش و انتقاد قرار داده و در 38 مورد ، از پیکار و قتال در راه خدا یاد کرده و پیروان این راه را ستوده و مخالفان و متخلفان آن را نکوهش کرده است و نیز آیات بسیار دیگری هست که معنی و مفهوم آنها بر عظمت و برتری و فضیلت جهاد و پیکار در راه خدا گواهی می دهد و در 32 مورد در نهج البلاغه ، نام جهاد و مشتقات این واژه ، افتخارآفرین برده شده  و از مجاهدین راه خدا و اسلام تمجید و ستایش فراوان بعمل آمده است (کتاب جهاد ، نوشته آیت ا... نوری همدانی ، ص 15 ، 16 ، 96
خداوند متعال در سوره بقره آیه 183 می فرماید: یا اَیّهاالّذین امنو کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلکُم تَتّقون یعنی: ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد ، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند ، نوشته شداین دستو برای این است که پرهیزگار شوید. و در آیه 216 سوره بقره می فرماید: کُتِبَ عَلَیکُمُ القِتالُ وَ هُوَ کُرهٌ لّکم وَ عَسَی اَن تُحِبّوا شَیئاً و هُوَ شَرّلکم و الله یَعلَمُ وَ اَنتم لا تَعلمون یعنی: نوشته و مقرر گردید ، در حالی که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ، حال آنکه خیر شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آنکه شر شما در  آن است و خدا می داند و شما نمی دانید.
حضرت امام سجاد علیه السلام در فرازهایی از دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه که دعای آن حضرت (علیه السلام) برای مرزداران است ،  می فرماید: اللهم صل علی محمد و آله ، و أنسهم عند لقائهم العدو ذکر دنیاهم الخداعه الغرور ، امح عن قلوبهم خطرات المال الفتون و اجعل الجنه نصب اعینهم و لوّح منهالأ بصارهم ما اعددت فیها من مساکن الخلد و منازل الکرامه و الحور الحسان و الأنهار المطرده بأنواع الاشربه ، والأشجار المتدلّیه بصنوف الثّمر حتّی لا یهمّ احد منهم بالإدبار و لا یحدث نفسه عن قرنه بفرار ... . یعنی: خدایا بر محمد (ص) و خاندانش درود فرست و هنگام روبه رو شدن با دشمن ، یاد دنیای فریبنده را از خاطرشان ببر ، و فکر دارایی گمراه کننده را از دلشان دور گردان ، و بهشت را در برابر چشمانشان قرار ده ، و در بهشت آنچه را که از منازل همیشگی ، و سراهای گرامی ، و زنهای زیبا ، و نهرهایی که با آشامیدنی های مختلف روان کرده ای ، و درختانی که میوه های گوناگون دارند ، فراهم کرده ای ، در برابر دیدگانشان قرار ده تا کسی قصد عقب نشینی نکند و فکر فرار از هماورد خود را از خاطر نگذراند... خدایا مسلمانان را در هر ناحیه به جنگ با مشرکینی که در برابرشان هستند ، بفرست و آنها را با صف های پی در پی فرشتگان یاری فرما ، تا دشمنان را به دورترین نقاط برانند و شرشان را با کشتن و اسارت از سر مردم بردارند ، یا به یگانگی تو که هیچ شریکی نداری ، اعتراف کنند. خدایا این سرنوشت را برای همه دشمنانت ، و در همه زمینها ، از هند و روم و ترکستان و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سقالبه و دیالمه و بقیه مشرکین که نام و نشانشان مشخص نیست و تو بر آنها  آگاه هستی و مسلطی ، قرار ده.

 انقلابی که وضع روحی حمزه را دگرگون کرد.
او در جنگهای پیش از اسلام شرکت می کرد و بعد از مبعوث شدن پیغمبر (ص) هم چنان در رکاب آن حضرت در صف اول مجاهدین در راه خدا قرار داشت و گاهی بدون کلاه خود و زره و حتی بدون اسلحه و مرکب به میدان کارزار می رفت. به او گفتند: ای آقای قریش ، تو در جوانی با داشتن شجاعت و نیروی بدنی خیلی احتیاط می کردی. اسب یدکی برمی داشتی ، دو زره بتن می کردی. جناب حمزه گفت: بلی آن روز زندگی را محدود می دانستیم و تصور می کردیم که زندگی هرچه باشد شیرین تر و بهتر از مرگ و نابودی است. اما وقتی که این مرد «محمد» آمد و ما را هدایت کرد، ما از محدودیت بیرون آمدیم ، با زندگی دیگری آشنا شدیم ، امروز ما پیوسته امید رحمت ، الله را داریم و آرزو می کنیم که  کی می شود این شیشه بدنم بشکند و به جهان ابدی به قرب پروردگارمان نائل آئیم ، و این است معنای انقلاب فرهنگی ، آری با گفتن الله اکبر خدا در نظرها بزرگ و بزرگتر و غیر خدا هر چه باشد کوچک و کوچکتر می گردد. «عظم الخالق فی انفسهم و صغر ماد ونه فی اعینهم». (کتاب شهید و برترین آنان حمزه سید الشهداء ، ص 11 ، نوشته حضرت آیت ا... فاطمی).
 
هدف جهاد
یکی از موضوعاتی که در قرآن مجید ، در رابطه با جهاد مکرراً روی آن تأکید شده است ، مسأله «هدف جهاد» است و تنها همین موضوع است که جهاد اسلامی را از جنگهای دیگری که در طول تاریخ به وقوع پیوسته است و همچنان به وقوع خواهد پیوست ، به طور کلی ، جدا می سازد و آن این است که در ده مورد جهاد را با کلمه «فی سبیل الله» و همینطور قتال را نیز در ده مورد با کلمه «فی سبیل الله» ذکر کرده است که بالاخره مفاد و منظور این است که جهاد اسلامی لازم است فقط با هدف خدائی انجام بگیرد و برای خدا باشد و بس و حتی عبارت «نَفز» یعنی حرکت و کوچ برای جهاد نیز باید به قصد خدا و فی سبیل الله انجام بگیرد.
قرآن کریم براساس همین موضوع جنگاوران را در دو صف متمایز که فقط بر پایه هدف از هم متمایز می گردند ، قرار می دهد و می گوید:
«اَلَّذینَ آمَنُوا یُقاتِلّونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الَّذینَ کَفَروُا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطاغوت. فقاتلوا اولیاء الشیطان  ان کید الشیطان  کان ضعیفا.(سوره نساء آیه 76.) افرادی که به خدا ایمان دارند ، در راه خدا پیکار می کنند ، اما پیکار کافران برای طاغوتها و در راه ستمگران است.پس بجنگید با اولیاء شیطان، مکر وحیله شیطان ضعیف است.

تهیه و تجهیز وسایل جهاد
برای اینکه مسلمانان که رسالت عظیم جهاد در راه پیشبرد اهداف اسلامی را بر عهده دارند ، در تأمین این هدف بزرگ جهانی موفق باشند ، قرآن کریم تأکید می کند که لازم است در زمینه تجهیز و تهیه و تکمیل آلات و ابزار جنگی و وسایل نظامی گامهای مهمی بردارند. باید توجه داشت که هرچند ایمان و صفات روحی مسلمانانی که در مکتب فضیلت پرور اسلام تربیت شده اند ، نقش بسیار مهمی در پیشرفت آنها در صحنه جنگ و نبرد ایفا می کند و ما با توفیق خداوندی در کتاب ازدیدگاه آیات قرآنی فصل مستقلی تحت عنوان «اصالت ایمان یا اصالت ابزار؟» را به بررسی این موضوع اختصاص داده و برتری و اهمیت ایمان را متذکر شده ایم. ولی بالاخره جهاد بدون سلاح و تکنولوژی امکان پذیر نیست و لذا قرآن مجید می گوید:
وَ اَعِدُّو الَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوُّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُزهِبوُنَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم. (سوره انفال ، آیه 60)
آن اندازه که می توانید و در توان خود دارید ، قوه و قدرت و اسبان سواری به قدری که در دل دشمنان خدا و دشمنان خودتان ترس و هراس ایجاد کنید ، فراهم سازید.

این آیه دو مطلب را برای ما بیان می کند:
الف. شما مسلمانان که زیر پرچم اسلام گام برمی دارید و می خواهید قوانین حیاتبخش اسلام را در شئون فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اخلاقی حاکم بسازید ، مسلماً دشمنانی دارید که لازم است از نقشه ها و دسیسه ها و قدرتهای آنها غافل نباشید؛ بعلاوه آنها را بطور کامل بشناسید و لذا یک فصل از قرآن کریم درباره معرفی دشمنان مسلمانان است و این کتاب مقدس همانطور که می گوید: «انَّ الشَّیطانَ لَکُم عَدُوٌّ» (شیطان دشمن شما است) ،    می گوید:
اِنَّ الکافِرینَ کانُوا لَکُم عَدُوّاً مُبیناً. (سوره نساء ، آیه 101)
 کافران بطور کلی دشمنان شمایند.
لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ النّاسِ عَداوَهً لِلَّذینَ آمَنُوا الیَهُودَ. (سوره مائده ، آیه 81)
این مطلب را خواهی یافت که یهود سرسخت ترین دشمنان مسلمانان هستند.
هُمُ العَدُوُّ فَاخذَرهُم. (سوره منافقین ، آیه 4)
منافقان دشمنان شما هستند؛ احتیاط لازم را در برابر آنها در نظر بگیرید.
نتیجه اینکه مثلث شوم کفر و نفاق و صهیونیسم با تمام امکانات و قدرتی که دارند ، دشمنان شما هستند.
ب. می گوید «تُرهِبُونَ بِهِ عَدُواللهِ وَعَدَوُّکُم»: شما آنقدر در تکمیل و تجهیز نیرو و نفر باید در سطح بالایی باشید که دشمنان شما از شما احساس ترس کنند و مرعوب قدرت شما باشند. مردی به نام حکم بن عمرو می گوید: حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله در موقع عزیمت به جهاد به ما فرمان    می دادند که ناخنهای خود را نچینیم و بگذاریم همچنان بلند باشد تا علیه دشمن در صحنه جنگ آنرا بکار ببریم.
از این نمونه معلوم می شود که اسلام تا چه اندازه به بهره برداری از امکانات در جهاد اهمیت می دهد.

آیاتی که شهیدان را در هاله ای از عظمت نشان می دهد
هرچند پایان زندگی هر انسانی «مرگ» است و ناگزیر همه انسانها در مسیر مسافرت خود به سوی حق از این «دروازه» باید بگذرند و طعم آن را باید بچشند ولی مرگها با هم تفاوت دارند. برای بعضی ، مرگ «اَحلی مِنَ العَسَل» - یعنی از عسل شیرین تر- و برای گروهی از حنظل تلخ تر است.

مقام و منزلت شهید در راه خدا
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ یک از اهل بهشت دوست    نمی دارد که به دنیا برگردد و از برگشتن به دنیا شادمان نمی شود ، مگر شهید که چون به مقام با عظمت و کرامت شهدا نائل گردیده و به پاداش شهادت دست یافته است ، دوست می دارد که ده مرتبه به دنیا برگردد و کشته شود تا فضیلت و مقام بیشتری را در رابطه با شهادت به دست بیاورد. (کتاب جهاد آیت الله حسین نوری ، ص 144)



جهاد تا قیامت باید برپا باشد
مردی به نام سلمه بن نغیل می گوید: «من در محضر حضرت رسول صلی الله علیه و آله بودم؛ شخصی گفت: یا رسول الله ، پس از اینکه اسلام تثبیت شده است ، عده ای اسلحه خود را بر زمین گذاشته و اسبهای خود را برای استراحت فرستاده اند و می گویند دیگر جهاد لزومی ندارد. پیامبر فرمود: این چنین نیست. جهاد لازم است تا روز قیامت برپا باشد و صورت بگیرد. (کتاب جهاد آیت الله حسین نوری ، ص 139 ، جامع الاصول ، ج 3 ، ص 185)
آیاتی که امر به جهاد می کند
در این قسمت ، به نقل و بررسی آیاتی می پردازیم که مسلمانان و مؤمنان را امر به جهاد می کند. هدف از این آیات ، بیشتر تشویق و تحریض مجاهدان راستین به جهاد در راه خدا و اِعلای اسلام و استقرار شعائر ایمان است.
یا اَیُهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الکُفّارَ وَالمُنافِقینَ وَاغلُظ عَلَیهِم وَمَاویهُم جَهَنَّمُ وَ بِئسَ المَصیرُ. (سوره توبه ، آیه 73).
ای پیامبر ، با کافران و منافقان به جهاد برخیز و پیکار کن و بر آنان سخت بگیر و خشونت و شدت عمل نشان بده؛ جایگاه آنان جهنم است که بد جایگاه و سرانجامی است.
وَ قاتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُم وَلا تَعتَدوُا اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ المُعتَدینَ وَاقتُلُوهُم حَیثُ ثَقِفتُمُوهُم وَ اَخرِجُوهُم مِن حَیثُ اَخرِجُوکُم وَالفِتنَهُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ وَلا تُقاتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّی یُقاتِلُوکُم فیهِ فَاِن قاتَلوکُم فَاقتُلُوهُم کَذلکَ جزاءُ الکافرینَ فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللهَ غَفورٌ رَحیمٌ. (سوره بقره ، آِه 190-193)
با کسانی که به جنگ و دشمنی با شما برخیزند ، در راه خدا ، جهاد و پیکار کنید؛ ولی ستم و تجاوز نکنید که خدا ستمکاران و تجاوزگران را دوست    نمی دارد. هر کجا که آنها (مشرکان) را یافتید ، به قتل برسانید و همانطور که شما را از شهرهایتان بیرون کردند ، شما نیز آنها را از شهرهایشان بیرون برانید و [بدانید] فتنه هایی که آنها می کنند ، فسادانگیزتر و سخت تر از جنگ و کشتار است. با آنان در نزدیکی حریم مسجدالحرام جنگ و قتال نکنید تا آنها نیز در آنجا با شما نجنگند؛ ولی اگر آنها پیشدستی کردند و در آن محل امن به جنگ دست زدند ، در آن صورت با آنها بجنگید و به قتلشان برسانید که کیفر کافران این است. پس اگر در جنگ و دشمنی کوتاه آمدند و دست از شرک و ستم برداشتند ، شما نیز از آنها درگذرید و دست از جنگ و قتال بکشید که خداوند بخشاینده و مهربان است.
ملاحظه می شود که این آیات ، با چه سخن تردیدناپذیر و آشکاری از جنگ با کافران و جهاد با کسانی سخن می گوید که نه تنها سرآشتی با اسلام و دین خدا ندارند ، بلکه کمر به نابودی مسلمین و شعائر اسلامی هم بسته اند. آنهایی که دست از کینه ورزی و دشمن خویی برنمی داشتند یعنی گروهی از مردم مکه ، افراد قبایل قریش و بت پرستان که از آغاز ، به مقابله با اسلام و دشمنی با رسول خدا برخاسته بودند ، چندان به راه خود ادامه دادند و مسلمین را تحت ستم و تجاوز گرفتند که سرانجام چاره ای جز مقابله جدی با آنها باقی نماند. راه و روش این مقابله را نیز خدای تعالی تعیین فرمود و پیش پای مسلمین گذاشت و آن عبارت از جهاد در راه خدا و قتال با این گروه از مشرکان مکه بود.
آیات مزبور ، نه تنها تکلیف مسلمانان صدر اسلام را در مقابله با کفار و مشرکان روشن ساخته است ، بلکه برای همیشه ، روشی را که اسلام و مسلمانان باید در برابر ستم و تجاوز داشته باشند ، آشکارا بیان می کند:
یا اَیُهَا الَّنبِیُّ حَرِّضِ المُؤمنینَ عَلَی القِتالِ اِن یَکُن مِنکُم عِشرُونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِأتَینِ وَ اِن یَکُن مِنکُم مِائهٌ یَغلِبُوا اَلفاَ مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا بِاَنَّهُم قَومٌ لا یَفقَهُونَ. (سوره انفال ، آیه 65)
ای پیامبر ، مؤمنان را بر جنگ و جهاد تشویق کن ، زیرا که اگر بیست نفر از شما صبر و بردباری داشته باشید و پایداری و مقاومت نشان دهید ، بر دویست نفر از دشمنان پیروز خواهید شد و اگر یکصد نفر باشید ، [بر اثر قدرت ایمان و نیروی صبر و پایداری خود] بر هزار نفر از کافران غلبه خواهید کرد؛ زیرا آنها گروهی افراد نادان هستند [که در برابر دین و دانش شما ، تاب مقاومت نخواهند داشت].
در این آیه همانطور که ملاحظه می کنید رمز پیروزی مسلمانان بر کافران را «فقه» یعنی درک صحیح و جهان بینی درست جهادگران اسلامی معرفی   می کند. این تعبیر عیناً در آیه 9 سوره تحریم نیز واقع گردیده است و مفاد این دو آیه این است که پیغمبربزرگ اسلام همانطور که از جانب خداوند مأمور جهاد با کافران بوده است با منافقین نیز مأمور به پیکار بوده است.
فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَ جاهِدهُم بِهِ جِهاداً کبیراً. (سوره فرقان ، آیه 52)
از کافران پیروی و اطاعت مکن و با آنها به جهاد دست بزن ، جهادی بزرگ.
اِنفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِاَموالِکُم وَ اَنفُسِکُم فی سَبیل اللهِ ذلِکُم خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُونَ. (سوره توبه ، آیه 41)
سبکبار و سنگین بار [سواره و پیاده ، مجرد و متأهل ، پیر و جوان ، غنی و فقیر و ...] کوچ کنید [و از خانه و دیار خود بیرون بروید] و در راه او با مال و جان خود به جهاد برخیزید که این کار اگر بدانید برای شما بهتر است.
وَ جاهِدُوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ. (سوره حج ، آیه 78)
در راه خدا چنانکه شایسته است ، به جهاد برخیزید.

جهاد با اهل کتاب
قاتِلُوا الَّذینَ لا یُؤمِنُونَ بِاللهِ وَلا بِالیَومِ الآخِرِ وَلا یُحَرِمُونَ ما حَرَّمَ اللهُ وَ رَسُولَهُ وَ لا یَدینُونَ دینَ الحَقِ مِنَ الَّذینَ اُوتُوا الکِتابَ حَتّی یُعطُوا الجِزیَهَ عَن یَدٍ وَ هُم صاغِرُونَ. (سوره توبه ، آیه 29)
[ای اهل ایمان] با کسانی که اهل کتاب (یهود و نصاری) که به خدا و روز قیامت ایمان نیاورده اند ، و آنچه را که خدا و رسولش حرام کرده اند ، حرام نمی دانند [و به هرگونه حرام و گناهی اقدام می کنند] و به دین حق و آیین اسلام گرایش و ایمان پیدا نمی کنند ، قتال و کارزار کنید [و با صبر و قدرت و پایداری به جهاد خود ادامه دهید] تا وقتی که به ذلت و زبونی دچار شوند و به حقارت و تواضع [در برابر اسلام و حکومت الله] سر فرود آورند و با دست خود جزیه دهند.
این آیه نیز نشان می دهد که مسلمانان و مؤمنان نباید ساکت و آرام بنشینند و شاهد باشند که چگونه دیگران شانه از اجرای احکام خدا خالی    می کنند ، به هرگونه حرام و گناهی دست می زنند و فساد و بی ایمانی را گسترش می دهند؛ بلکه وظیفه دارند به جنگ این گروهها بروند و با جهاد مؤمنانه خویش ، آنان را در مسیر حرکت به سوی «الله» قرار دهند.
جنگ و قتال با پیشوایان و ریشه های کفر
در جهاد اسلامی و پیکار با کفر و شرک ، آنچه در مراتب نخست اهمیت قرار دارد ، مبارزه با ریشه های کفر و رهبران و سردمداران شرک و فتنه و فساد است؛ چنانکه خداوند متعال در موارد متعددی از قرآن کریم این مسأله مهم و اساسی را یادآوری می فرماید ، از جمله:
فَقاتِلُوا اَئمَّهَ الکُفرِ. (سوره توبه ، آیه 13)
با رهبران و ریشه های اصلی کفر ، جنگ و قتال کنید.
از این آیه و آیات دیگر که مشابه همین مفهوم را می رساند ، می توان استفاده کرد که دستور جهاد و پیکار اسلامی ، به مؤمنان می گوید: در پیکار با کفر و شرک ، هدفتان بیشتر سردمداران و رهبران و عوامل اصلی کفر و ناسپاسی باشد ، و این ریشه های اصلی را آماج کارزارهای خود قرار دهید و در جنگ و قتال اسلامی ، آنهایی را که به عنوان رهبران گروههای کفر و ناسپاسی ، دسته هایی از مستضعفان و ناآگاهان را فریب می دهند و به سوی انحراف و شرک می کشانند و به دام بدبختی و تیره روزی این دنیا و عذاب دنیای دیگر می افکنند ، هدف قرار دهید؛ زیرا با نابودی این پیشوایان اصلی ، ریشه های کفر از بین می رود و پیرامون آن ها چه بسا که خودبخود ارشاد و راهنمایی شوند و دیگر نیازی به پیکار با آنان نباشد.

قتال با دوستان شیطان
اَلَذینَ آمَنُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ الطّاعُوتِ ، فَقاتِلُوا اَولِیاءَ الشَّیطانِ اِنَّ کیدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفاً. (سوره نساء ، آیه76)
اهل ایمان در راه خدا پیکار و  جهاد می کنند ، و کافران در راه طاغوت به جنگ و قتال می پردازند. پس شما [ای مؤمنان] با دوستان شیطان [و پیروان طاغوت] به جنگ و قتال برخیزید [و از آنها بیم نداشته باشید] که مکر و سیاست شیطان ، بسیار سست است.

بیان فلسفه جهاد
وَلَو لا دَفعُ اللهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذ کَرفیهَا آسمُ اللهِ کَثیراً وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُهُ اِنَّ اللهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ. (سوره حج ، آیه 42)
و اگر خدا بعضی از مردم را با بعضی دیگر دفع نکند ، همانا صومعه ها و معابد و مساجد که در آن نماز و ذکر خدا می شود ، همه خراب و ویران     می شد. و هر که خدا را یاری کند ، البته خدا او را یاری خواهد کرد؛ بدرستی که او هر آینه توانای غالب است.
وَ لَولا دَفعُ اللهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَفَسَدَتِ الاَرضُ وَلکِنَّ اللهَ ذُوفَضلٍ عَلَی العالَمینَ. (سوره بقره ، آیه 251)
اگر خداوند ، برخی از مردم را به دست بعضی دیگر دفع و نابود نمی کرد [و ستمگران و مفسدان را به وسیله مؤمنان و صالحان به جای خود می نشانید] ، فساد بر روی زمین گسترده می شد و جهان را فرا می گرفت؛ ولی خداوند متعال ، بر جهانیان منت می گذارد و از لطف خود اجازه نمی دهد که ناپسندی و فساد در جهان پیروز گردد ، زیرا که او خدای فضل و کرم بر تمامی اهل این عالم است.
پیکار برای برانداختن فتنه و فساد
وَ قاتِلُوهُم حَتّی لا تَکُونَ فِتنَهٌ وَ یَکُونَ الدّینُ کُلُّهُ لِلهِ فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللهَ بِما یَعمَلُونَ بِصیرٌ وَ اِن تَوَلَوا فَاعلَمُوا اِنَّ اللهَ مَولیکُم نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیرُ. (سوره انفال ، آیه 36 و 40)
[ای مؤمنان] به جهاد و پیکار با کافران برخیزید تا در روی زمین دیگر فتنه و فسادی باقی نماند و دین خدا آیین همگانی گردد ، و در صورتیکه کا فران دست از کفر کشیدند [از آنها بپذیرید و دست از قتال بردارید]؛ خدا به اعمال آنها بصیر و آگاه است. و اگر [آن گروه کافران] به دین خدا پشت کردند ، شما مؤمنان [در اندیشه و بیم و غم فرو نروید و] بدانید که خدا سرپرست و بزرگ و آقای شما و بهترین سرپرست و یاور است.
بدینگونه خداوند مؤمنان را امر می کند که برای برانداختن فتنه و فساد کافران وارد میدان کارزار شوند و البته به آنان امیدواری و پشتگرمی می دهد که بیمی نداشته باشند و بدانند که سرپرستی آنها را خداوند قادر متعال بر عهده دارد ، و آنها را یاری و سرپرستی خواهد کرد ، تا در راه پیروزی بر کفر و فساد ، محکم و استوار و امیدوار پیش بروند. در این باره ، آیات دیگری نیز وجود دارد که همین گونه به مؤمنان دستور می دهد که تا از بین رفتن فتنه ها و نابودی فسادها با فتنه انگیزان و فسادگران کافر ، جنگ و قتال کنند ،

مانند:
وَ قاتِلُوهُم حَتّی لاَ تَکُونَ فِتنَهٌ وَ یَکُونَ الدّینُ لِلهِ فَاِنِ انتَهَوا فَلا عُدوانَ اِلا عَلَی الظّالِمینَ. (سوره بقره ، آیه 193)
با کافران جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و همه را آیین ، دین خدا باشد و اگر از فتنه دست کشیدند با آنها با عدالت رفتار کنید که مقابله جز با ستمکاران روا نیست.

قتال برای دفاع از مظلومان و مستضعفان
وَ مالک لا تقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین من الرجال و النّساء و الوِلدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا اَخرِجنا مِن هذِهِ القَریَهِ الظّالِمِ اَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِیّاً وَاجعَل لَنا مِن لَدنکَ نَصیراً. (سوره نساء ، آیه 75)
چرا در راه خدا جنگ وکارزار نمی کنید؟ در حالیکه از میان شما جمعی مردان و زنان و کودکان مستضعف و بیچاره شده اسیر ظلم و ستم کافران هستند و دائماً ناله کنان می گویند: خدایا ، ما را از این شهری که مردمانش ظالم و ستمگرند بیرون ببر و برای ما از سوی خود نگهدار و یاوری بفرست.
چنانکه از این آیه استفاده می شود ، علاوه بر موارد و مواضعی که برای جهاد در راه خدا و پیکار با کافران و دشمنان دین برشمرده شده است ، دفاع از مظلومان و مستضعفان تحت ستم نیز بر مؤمنان مقرر گشته است و لذا بر آنها لازم است که برای نجات مستضعفین و مظلومین دست به پیکار بزنند تا آنان را از زیر یوغ ستم نجات بدهند.
دشمن برای ما چه می خواهد!
قرآن کریم از توطئه های دشمنان اسلام پرده برداشته و مسلمانان را به هوشیاری و بیداری فرامی خواند.
رسول خدا (ص) فرمود: بهترین شما کسی است که بیش از دیگران ، دشمن و نقشه هایش را بشناسد. قرآن مجید ما را به آمادگی همه جانبه در مقابل دشمن فرمان می دهد:
وَ اَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه (سوره انفال ، آیه 60)
اکنون با مراجعه به قرآن می خواهیم توطئه های دشمن را بشناسیم و خود را برای مقابله آماده کنیم:
1. تضعیف ایمانها:
وَدَّ کَثیرٌ مِن اَهلِ الکِتابِ لَو یَرُدُّونَکُم مِن بَعدِ ایمانِکُم کُفّارا (سوره بقره ، آیه 109)
بیشتر کافران دوست دارند شما از ایمانتان دست بردارید ، دشمن می خواهد شما را به انحراف و فساد و گمراهی بکشاند. یکی از هدفهای اصلی دشمن سُست کردن عقیده ها و ایمانهاست. مسلمین باید بدانند دشمن فقط با توپ و تانک و هواپیما به جنگ ما نمی آید. کتاب ، نوار ، عکس و فیلم به مراتب اثرش از بمب های مخرب بیشتر است.

2. اختلاف افکنی:
اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُوقَعَ بَینَکُم العَداوَهَ والبَغضاء (سوره مائده ، آیه 91)
شیطان که بزرگترین دشمن شما است می خواهد بین شما اختلاف افکنی کند. قرآن مسلمین را به وحدت و یکپارچگی و صمیمیت و محبت دعوت      می کند.
3. اغفال:
وَدَّ الذّینَ کَفَرُوا لَو تَغفُلُونَ عَن اَسلَحَتِکُم و اَمتِعَتِکُم (سوره نساء ، آیه 102)
دشمنان شما دوست دارند شما از سلاح ها و امکانات خود غافل شوید. دشمن با انواع برنامه های سرگرم کننده می خواهد ما را از مسائل اصلی و استعدادهای توانا بازدارد. چه بسا در یک موقعیت حساس سیاسی با ایجاد یک برنامه ورزشی ، تفریحی و سرگرم کننده ، همه ذهنها را منحرف می کند.
4. ایجاد دردسر:
وَ دُّوا ما عَنِتُّم (سوره آل عمران ، آیه 118)
دوست دارند شما را به زحمت بیاندازند. آسایش و راحتی شما را نمی خواهند. پیوسته  برنامه هایی تهیه می کنند که آرامش جامعه شما را مخدوش کنند.
5. سازش :
وَدّوا لَو تُدهِنُ فَیُدهِنُون (سوره قلم ، آیه 9)
دشمنان شما دوست دارند شما را به سازش بکشانند تا خود هم کنار بیایند حتی به پیامبر اسلام پیشنهاد سازش می کنند اما پیامبر قاطع جواب می دهد لَکُم دینُکُم وَلیَ دینٌ (سوره کافرون). تربیت شدگان مکتب اسلام هم گول    نمی خورند. امام خمینی فرمود: اسلام با کفر هیچ گونه سازشی ندارد.
در این جا با گوشه ای از توطئه های دشمن آشنا شدیم. تهاجم فرهنگی و تضعیف ایمانها ، تفرقه و اختلاف افکنی ، غفلت از توانائی ها ، ایجاد دردسر ، پیشنهاد سازش از جمله آنهاست. آیا با این همه توطئه خطرناک باز می توانیم به آنها امیدی داشته باشیم.
همیشه در مقابل ایمان ، کفر و در مقال حق ، باطل و در مقابل مظلوم ، ظالم مانند نور و ظلمت واقع می باشند. یک عده طالب و ناصر حق و مظلوم        می باشند و عده ای تابع کفر و ظلم و جور و طغیان هستند. مثلاً علی بن ابیطالب مرد حق و حقیقت و مظهر عدالت و زهد و تقوی و منبع ایمان و ناصر مظلوم و معین فقراء بود ،درمقابل معاویه هم ظالم و بی دین و دنیا طلب بود و ظلمها انجام می دهد. هر فردیکه اعمال و کردار خود را مشابه اعمال و کردار معاویه بنماید ، از محبین و ناصرین معاویه محسوب می شود و کسانیکه با اعمال و کردار خود علی بن ابیطالب را پیروی نمایند با اینکه زمان علی (علیه السلام) را درک نکرده باشند ، از یاری کنندگان آن حضرت محسوب می گردد و این جمله «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» را تأئید می کند.

جهاد و دفع دشمن
در زمینه داستان کربلا کسانی هستند که مسأله جهاد را با شهادت امام حسین علیه السلام ، پایان یافته تلقی می کنند و معتقدند که وظیفه ما فعلاً انتظار ظهور امام زمان (عج) است تا بیاید و زمین را پر از عدل و داد کند ، چنانکه از ستم و جور پر شده است. اما داستان از این قرار نیست. هر کسی باید عداوت و دشمنی را از خود دور کند ، چون اگر انسان از خود دفع دشمنی و ستم نماید ، ستم پذیر نیست و از مصداق آیه کریمه خواهد بود.
فمن اعتدی علیکم فاعتدوا بمثل ما اعتدی علیکم و اتقوالله واعلمو ان الله مع المتقین (سوره بقره ، آیه 194)
هر کس بر شما تعدی نماید ، به اندازه تعدی و تجاوزی که داشته به او پاسخ دهید. پروای خدا را داشته باشید و بدانید که خدا با پرهیزکاران است.
بعضی مردم می پندارند که امام  حسین علیه السلام از آنها تکلیفی نخواسته است. همین مقدار را کافی می دانند که برایش گریه کنند و خود هزار حسین علیه السلام را هر روزه در جهان اسلام ، به دلیل تسلیم شدن در برابر کفر می کشند. آیا خضوع در برابر یزیدبن معاویه بیانگر خواری و ذلت بیشتری است یا خضوع در برابر کسی که به نام کفر حکم صادر می نماید ، آن گاه که استکبار جهانی حرکتی انجام می دهد ، تا تمام امکانات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ما را از بین ببرد ،  کدام بزرگتر است؟
آن گاه که امام حسین علیه السلام فرمود: خداوند امتناع دارد از این که من با یزید و عبیدالله دست بیعت بدهم ، آیا خداوند برای ما می پسندد که دست آمریکا را ببوسیم؟ و یا دست کسی را که براساس بوسه دست آمریکا حکومت می کند؟ کسی که خضوع امام حسین علیه السلام را در برابر یزید و ابن زیاد قبول ندارد ، باید خضوع و کُرنش فرزندان امام حسین علیه السلام ، پیروان و سپاهیانش را در برابر آمریکا و کارگزارانش قبول نداشته باشد (برگرفته از کتاب پیام عاشورا ، نوشته حضرت آیت الله سید محمد فضل الله)

لزوم حضور داشتن در صحنه:
قرآن کریم به شکلهای گوناگون از پیروان خویش می خواهد که در همه صحنه ها که باعث عزت اسلام و ذلت کفر است ، حضور یابند و از بی تفاوتی ، انزوا طلبی و منفی بافی ، به شدت پرهیز کنند. پایبندی به این وظیفه مهم اسلامی در هر زمان و مکان ، شرایط خاص خود را می طلبد که با بینش صحیح و درک و حساسیت لازم قابل تشخیص است. گاه حضور یک نفر در صحنه در سرنوشت جامعه می تواند تأثیرگذار باشد. پیامبر اکرم (ص) در یک ترسیم کلی از شخص بی تفاوت می فرماید: مَن اَصبَحَ لا یَهتَم بِاُمُورِ المُسلمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم. کسی که روز را بدون اهتمام به کار مسلمانان سپری کند ، مسلمان نیست. (بحار الانوار ، جلد 87 ، صفحه 337)
و همچنین رسول خدا (ص) فرمود: مَن یَسمَعُ رَجُلاً یُنادی یا لَلمُسلمینَ ظَلَم یُجبهُ فلیس بِمُسلم. هر کس بشنود که کسی فریاد می زند ای مسلمانان (یاریم کنید) و وی را اجابت نکند ، مسلمان نیست (بحار الانوار ، ج 74 ، صفحه 339 ، کتاب جهاد و دفاع در اسلام ، صفحه 36)
در زمان خلافت امیرمؤمنان علیه السلام ، مردی مرد دیگری را نگه داشته بود و شخص سومی او را کشته و دیگری هم ناظر صحنه بوده و هیچ عکس العملی نشان نداده بود. امام فرد نخستین را محکوم به حبس ابد ، قاتل را اعدام کرد و چشم نفر سوم را به این دلیل که می دید و به مقتول کمک نکرد درآورد. (بحارالانوار ، جلد 104 ، صفحه 398)
همچنین در زیارت حضرت امام حسین علیه السلام در روز عرفه نیز چنین می خوانیم:
اشهد انک قداقمت الصلوه و اتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر واطعت الله حتی اتیک الیقین فلعن الله امه قتلتک و لعن الله امه ظلمتک و لعن الله امه سمعت بذلک فرضیت به.
ای حسین شهادت می دهم که تو نماز را به پا داشتی ، زکات را پرداختی ، امر به معروف و نهی از منکر کردی و تا لحظه فرارسیدن مرگ از خدا و پیغمبر اطاعت نمودی. پس نفرین خدا بر آنان که تو را کشتند ، و بر آنان که بر تو ستم روا داشتند و بر آنهایی که شنیدند و با سکوت و عدم اعتراض خود بر آن مهر تأیید نهادند.

جهاد در راه خدا ، چه نقشی در سازندگی جامعه اسلامی دارد؟
نوک بیل به خاطر درگیری با خاک ، همواره سائیده می شود ، ولی در عوض سفید و براق و تیز است ، اما قسمت های بالای آن گرچه آهن ضخیم است ، ولی سیاه و زنگ زده است.
همچنین امتی که جهاد می کند و جوانان خود را به جبهه می فرستد و ازمکتب و وطن خود دفاع می کند ، گرچه جوانانی را از دست می دهد و به ظاهر این امت استهلاک دارد اما در دیدگاه بین المللی و قضاوت وجدان های بیدار این امت روسفید و عزیز است ، برخلاف امت ترسو و استعمارپذیری که به ظاهر ، آسایش و نفرات بیشتری دارد ولی روسیاه و زنگ زده و ذلیل است. (برگرفته از کتاب تمثیلات حجت الاسلام قرائتی ، صفحه 52)


نکوهش سستی کنندگان در جهاد و متخلفان راه دین
فَلا تَهِنُواوَتد عُوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ. (سوره محمد ، آیه 35)
هرگز سستی به خرج ندهید و کافران را دعوت به صلح و سازش نکنید که شما بر آنها غالب و بلندمرتبه ترید.
همچنانکه در آیات قرآن بسیاری از مؤمنان تشویق و ترغیب به پیکار و قتال در راه خدا شده اند و فضیلت و پاداش بزرگی را برای آنان بیان کرده است تا به جهت حفظ اسلام و استقرار شعائر ایمان و دین همواره میدان جهاد گرم و متلاطم باشد. برای متخلفان نیز آیاتی نازل شده است. در اینگونه آیات خداوند کسانی را که از دستور قتال با دشمنان دین تخلّف می ورزند و در راه جنگ و کارزار با دشمنان دچار بیم و هراس می شوند و سستی نشان       می دهند ، و یا در خانه های خود می نشینند و راحتی و آسایش شخصی را بر شرکت در جهاد و پیکار در راه خدا ترجیح می دهند به سختی مورد نکوهش قرار داده و از طرز عمل آنان انتقاد فرموده است.
یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مالَکُم اِذا قیلَ لَکُم انفِرُوا فی سَبیلِ اللهِ اثاقَلتُم اِلَی الاَرضِ اَرَضیتُم بِالحَیوه الدُّنیا مِنَ الآخِرَهِ فَما مَتاعُ الحَیوه الدُّنیا فی الآخِرَهِ اِلّا قلیلٌ.
ای ایمان آورندگان ، شما را چه شده است که چون گفته می شود در راه خدا [و برای جهاد و پیکار به خاطر حق] از خانه هایتان بیرون شوید ، به زمین می چسبید و سنگین بار می شوید و از جای خود حرکت نمی کنید؟ آیا به زندگی چند روزه دنیا راضی شده و دل خوش داشته و از آخرت چشم پوشیده اید؟ حال آنکه متاع این دنیا و بهره ای که از زندگی این جهان می توان برد ، در قبال آخرت و زندگی در عالم جاوید ، چیز اندک و کم ارزشی بیش نیست.
اِلا تَنفِرُوا یُعَذِّکُم عَذاباً اَلیماً وَ یَستَبدِل قَوماً غَیرَ کُم وَلا تَضُرُّوهُ شَیئاً وَاللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ. (سوره توبه ، آیه 39)
اگر از جای برنخیزید و به جهاد نروید ، خداوند شما را به عذابی دردناک گرفتار خواهد کرد و به جای شما گروهی دیگر را جایگزین خواهد ساخت. و این جایگزینی دیگران به جای شما ، هرگز صدمه و زیانی به خدا نمی رساند و او به هر چیزی توانا است.
در همین جا باید توجه داشت که مسأله «استبدال» و جایگزین شدن امت برتر و شایسته تر به جای قوم سست عنصر و فاقد همت و حمیت ، از بزرگترین و برترین نشانه های قرآنی ، و از اصیل ترین و دقیق ترین اصول جامعه شناسی است ، که بهترین و گویاترین شاهد آن نیز تاریخ ملل و جوامع و امتها است. خطری که از این طریق امتی را تهدید می کند ، در حقیقت یکی از بزرگترین و جدی ترین خطرها است. مسلمانان متعهد همواره به این مسأله توجه داشتند و از کتاب مقدس و آسمانی خود پند و عبرت می گرفتند.
فَرِحَ المُخَلَّفُونَ بِمَقعَدِهِم خِلافَ رَسُولٍ اللهِ وکَرِهُوا اَن یُجاهِدُوا بِاَموالِهِم وَ اَنفُسِهِم فی سَبیلِ اللهِ وَ قالُوا لا تَنفِرُوا فی الحَرِّ قُل نارُ جَهَنَّمَ اَشَدُّ حَرّاً لَو کانُوا یَفقَهُونَ (سوره توبه ، آیه 81)
کسانی که برخلاف فرمان پیغمبر از جهاد تخلف کرده و در خانه خود نشستند ، خوشحال شدند و کراهت داشتند از اینکه با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنند و مؤمنان دیگر راه هم از رفتن به جهاد منع می کردند و       می گفتند: «در این هوای گرم و سوزان از خانه و وطن خویش بیرون نروید». به آنان بگو: آتش دوزخ ، از این هواهای گرم ، بسیار سوزنده تر است؛ اگر  می توانستید بفهمید ، این مطلب را درک می کردید.
و اِذا اُنزِلَت سُورَهٌ اَن آمِنُوا بِاللهِ وجاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ آستَاذَنَکَ اوُلُوا الطَّولِ مِنهُم و قالوا ذَرنا نَکُن مَعَ القاعِدینَ. رَضُوا بِاَن یَکونوا مَعَ الخَوالِفِ وَطیعَ عَلی قُلُوبِهِم فَهُم لا یَفقَهُونَ. (سوره توبه ، آیات 86 ، 87)
و آنگاه که سوره ای نازل می شود که امر می کند به خدای یگانه ایمان آورید و به همراه پیامبرش به جهاد در راه دیدن خدا بروید ، قدرتمندان آنها (صاحبان امکانات و قدرت مالی) از تو اجازه معافی می خواهند و می گویند ما را رها کن و اجازه بده در کنار کسانی که از رفتن به جهاد عذری دارند ، ما نیز در خانه بنشینیم. آنها به همین هم رضایت می دهند که با زنان و کودکان و افراد معلول و عاجز ، در خانه بمانند و به جهاد نروند. بر قلب و اندیشه آنها مُهر ظلمت نقش بسته است و دیگر حقایق را درک نمی کنند.
از اینگونه آیات در قرآن کریم فراوان است که در هریک ، به نوعی از عافیت طلبانی که در خانه می نشینند و به میدان جهاد گام نمی گذارند ، انتقاد شده است.


امدادهای غیبی
امدادهای غیبی خداوند متعال که قدرت او را بر جن و انس ظاهر می کند ، اگرچه فراوانند ، اما عمده ترین آنها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:
1. نزول ملائکه
از جمله جنود غیبیه الهی ، فرستادن ملائکه برای یاری رزمندگان اسلام است؛ چنان که خداوند متعال آنان را در جنگ بدر یاری کرد:
وَلَقَد نَصَرَکُم اللهُ بِبَدرٍ وَ أنتُم اَذِلَّهٌ فَاتَّقواللهَ لَعَلَّکُم تَشکُروُن اذ تَقُولُ لِلمُؤمنینَ اَلَن یَکفِیَکُم اَن یُمِدَّکُم رَبُّکُم بِثَلاثَهِ الافٍ مِنَ المَلائِکَهِ مُنزِّلین بَلی اِن تَصبِروا وتتقوا و یَأتوکُم مِن فَورِهِم هذا یُمدِدکُم رَبُّکُم بِخَمسَهِ الافٍ مِنَ المَلائِکَهِ مُسوَّمینَ. (آل عمران ، 123-125)
بی هیچ تردید خداوند شما را در جنگ بدر یاری کرد؛ در حالی که شما در مقابل دشمن ضعیف بودی. پس تقوا پیشه کنید؛ باشد که شکر نعمت های او را به جای آورید. ای رسول! به یاد آر آن گاه که به مؤمنین گفتی آیا خدا به شما مدد نفرموده که سه هزار فرشته به یاری شما فرستاد. بلی ، اگر صبر در جهاد پیشه کنید و پرهیزکار باشید ، چون دشمنانتان بر سر شما شتابان و خشمگین بیایند ، خداوند برای حفظ و نصرت شما پنج هزار فرشته را با پرچمی که نشان سپاه اسلام است ، به مدد شما می فرستد.
در این آیات ، خداوند متعال مؤمنان را از نصرت و یاری خود آگاه ساخت و یادآور شد که هرچه تقوا و توکل رزمندگان به خدا بیشتر باشد ، امدادهای غیبی به مراتب بیشتر خواهد شد. نکته مهم ، اوج خدامداری در متن زندگی مردم است؛ زیرا تنها جایی که انسان مؤمن با همه توان و نیروی خود به حرکت درمی آید ، میدان جنگ و جهاد است. در این جا هم خداوند متعال می فرماید پیروزی یا شکست را ما می دهیم تا انسان در هیچ شرایطی ، حتی جنگ ، خود را از اراده و قدرت خدا فارغ نداند. علامت و نشانه نصرت خدا ، اطمینان و آرامشی است که به هنگام نبرد به قلب مجاهد فی سبیل الله وارد می شود.
وَ ما جَعَلَهُ اللهُ إلاَ بُشری لَکُم وَ لِتَطمَئِنَّ قُلُوبُکُم بِهِ وَ مَاالنَّصرُ إلاّ مِن عِندِاللهی العَزیزِ الحَکیمِ. (سوره آل عمران ، آیه126)
و خدا آن فرشتگان را نفرستاد ، مگر برای این که به شما مژده فتح دهند و دل شما را به نصرت خدا مطمئن کنند. یاری و پیروزی نصیب شما نگشت ، مگر از جانب خداوند توانا و دانا. همچنین خداوند متعال علت شکست سپاه اسلام در بعضی از جنگ ها را ناشی از عدم توکل و توجه به نصرت خدا    می داند؛ چنان که علت پراکندگی و ضعف سپاه اسلام در آغاز جنگ حُنین را غرور و اعتماد به کثرت نفرات و عدم اتکال جدی به خدای متعال دانسته است:
لَقَد نَصَرَکُمُ اللهُ فی مَواطِنَ کَثیرهٍ وَ یَومَ حُنَینٍ إذا اَعجَبَتکُم کَثرَتُکُم فَلَم تُغنِ عَنکُم شیئاً وَ ضاقَت عَلَیکُم الارضُ بِما رَحُبَت ثُمَّ وَلَّیتُم مُدبِرینَ (سوره توبه ، آیه 25)
خداوند شما مسلمانان را در مواقع بسیاری یاری کرد و نیز در جنگ حُنین ، که فریفته و مغرور بسیاری لشکر اسلام شدید؛ در حالی که آن لشکر زیاد ، اصلاً به کار شما نیامد و زمین بدان فراخی بر شما تنگ شد تا این که همه رو به فرار نهادید.
با ملاحظه آیات فوق ، این حقیقت بر ما آشکار می شود که خدای متعال در همه حال فاعل تام الاختیار است؛ اما هرکاری را با فعل بندگانش انجام می دهد. بندگان هم اگر از روی اخلاص و عرفان صادق خود به این حقیقت واقف شوند ، همواره خود را مظهر اسماء فعلی خدا می دانند و شعار مرتبه و مقامشان این است که: «وَ ما تَشاوُنَ اِلاَّ ان یَشاء الله».

2. ایجاد رعب و ترس در دل دشمنان
از دیگر امدادهای غیبی ، ایجاد ترس و وحشت در دل دشمنان است. خداوند متعال وقتی اخلاص و توکل رزمندگان اسلام و عزم جزم آنان را برای پیروزی ملاحظه کند ، علاوه بر نزل رحمت و آرامش در قلوب آنان ، ترس و وحشت را بر دل های دشمنان غلبه می دهد؛ چنان که فرمود:
وَ قَذَفَ فی قُلُوبِهِمُ الرُّعبَ فَریقاً تَقتُلُونَ وَ تَأسِروُنَ فَریقاً (سوره احزاب ، آیه 26)
در دل های آن ها رعب و هراس افکند تا آن که گروهی از آن ها را کشتید و گروهی را به اسارت گرفتید.
امام راحل (قدس سره) نیز در این باره می فرماید:
«امروز هرچه می بینید امور غیرعادی است. تمام کارهایی که در داخل شهرها و در جبهه ها می شود ، از اموری است که خداوند متعال بر ما منّت گذاشته است. شما ببینید چگونه لشکریان کفر با آن سلاح ها و آن همه افراد ، از تعداد اندک ما شکست خوردند. این همان نصر به واسطه رعب است که خدا در دل دشمنان ما ایجاد کرده است. (صحیفه نور)

3. عوامل طبیعی
از سایر موارد امدادهای غیبی ، عوامل طبیعی نظیر ، باد ، آب ، آتش و ... است. به طوری که در جنگ بدر ، خداوند متعال به منظور استواری سپاه اسلام ، باران نازل کرد:
وَ یُنَزِّلُ عَلَیکُم مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُم بِهِ وَ یُذهِبَ عَنکُم رِجزَ الشَّیطانِ وَ لِیَربِطَ عَلی قُلُوبِکُم وَ یُثَبِّتَ بِهِ الَقدامَ ( سوره انفال ، آیه 11)
خداوند از آسمان بر شما آبی فرو می فرستد تا به وسیله آن ، شما را پاکیزه کند ، پلیدی شیطان را از شما بزداید ، قلب هایتان را محکم و           قدم هایتان را بدین وسیله استوار سازد.
همچنین خداوند متعال به علامت امداد غیبی در جنگ خندق (احزاب) ، باد را فرستاد و بساط دشمنان را به واسطه آن در هم ریخت:
یا اَیُّهُاالَّذینَ آمنُوا اذکُرُوا نِعمَهَ اللهِ عَلَیکُم اِذ جائَتکُم جُنُودٌ فَاَرسَلنا عَلَیهِم ریحاً وَ جُنُوداً لَم تَرَوها وَ کانَ اللهُ بِما تَعمَلُونَ بَصیراً. (سوره احزاب ، آیه 9)
ای کسانی که ایمان آورده اید! نعمت های خدا را بر خویش به یاد آورید ، آن زمانی که سپاهی از دشمن بر شما حمله آورده بود و ما باد و سپاهی که آن را نمی دیدند به سویشان فرستادیم تا آن ها را در هم بشکنند. خداوند به آنچه انجام می دهد ، بصیر و بیناست.

امام راحل (قدس سره) نیز در رابطه با واقعه طبس فرمودند:
«یک دست غیبی در کار است! نباید بیدار بشوند آن هایی که  توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می خواستند به ایران بیایند ، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن ها ساقط کردند. شن ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست. این شن ها همه مأمورند.»
انسان در شرایط عادی گمان می کند که عوامل طبیعی در اختیار او هستند؛ غافل از این که همه موجودات عالم ، به امر خدای متعال مسخّر او می باشند و در روز امتحان ، همه ذرات عالم ، لشکر حق تعالی هستند و آنچه خدا امرکند ، مأمور اجرای آن می شوند؛ به طوری که به واسطه باد ، قوم عاد را عذاب کرد و به واسطه آب ، قوم نوح را در توفان غرق نمود و به واسطه صاعقه آسمانی ، قوم ثمود را نابود کرد.
جنود غیبیه همانطور که در صدر اسلام پشتیبان لشکر اسلام بود و آن لشکر کوچک اسلام بر لشکر روم یا آن بساط 3 هزار نفر بر صد هزار غلبه کرد بواسطه آن تأییدات غیبی و ملائکه الهی بود. شما امروز همان وضعیت را دارید. برای خدا قیام کردید و مقابل مستکبرین و مقابل کفار ، مطمئن باشید که جنود غیبیه با شماست و هریک از شما در مقابل چندین نفر از آنها می تواند عرض اندام کند. ما که با تکبیر این جبهه ها را فتح می کنیم. از کی بخواهیم که ما را همراهی کند؟ ما از خدا می خواهیم که با آن جنود غیبیه که دارد ، با آن ملائکه الله که هست به ما کمک بفرماید و می فرماید. (پیام امام خمینی (ره) 11/9/60 ، برگرفته از کتاب قرآن در جبهه نوشته سید حسین علم الهدی)
من به آنها (ارتش و نیروهای مسلح) بشارت می دهم که اگر شما آنها را بکشید ، به بهشت
می روید و اگر آنها هم شما را بکشند ، شما به بهشت      می روید. این بشارت است. (پیام امام خمینی به ملت و ارتش ایران و عراق ، 28/7/63 ، برگرفته از کتاب قرآن در جبهه نوشته سید حسین علم الهدی)

فرعون زمان (آمریکا)
امروز مسلمانان جهان دربرابر آمریکا همچوحالت مشابهی پیدا کرده است برمسلمانان جهان است که باید با اتکاء به وعده الهی قرص ومحکم درمقابل فرعون زمان بایستند ودرانتظاروعده الهی و امدادهای غیبی او باشند، ولی متأسفانه اکثرمسلمانان حتی درس خوانده ها هم خود را می بازند و جمله وسخن اصحاب موسی را زمزمه می کنند. « انا لمدرکون»  که آمدند ما گیرافتادیم. چرا که قرآن نخوانده اند و نمی خوانند.
ازجمله خیرات جنگ این است که انسان تزکیه می شود، محبت دنیا که رأس هر خطاست کم می شود ودرمواقع جنگ انسان ها ازجاذبه های دنیا رها می شوند؛ حرص، بخل و حسد که هریک شعله ای ازآتش جهنم است خاموش می شود وشیرینی زندگی، خود را ظاهر می کند که نسیم بهشتی درهمان حالات است (قبل ازبهشت موعود).
 

مطالب مرتبط

    [تعداد رای های دریافتی :1
    [امتیاز مطلب :9 از 10]
    شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :
    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    4 + 1 = ?

    عناوین اصلی سایت

    حدیث روز

  1. حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله): : عَلَمُ الایمَان الصَّلاة
    علامت و نشانه ایمان نمازاست.
  2. تمامی حقوق این سایت متعلق به وب سایت اطلاع رسانی آیت الله سید جواد فاطمی تبریزی می باشد .
    طراحی سایت در : هونیاک