اصلاح گربیدار اصلاح گربیدار؛ آشنایی با بعضی ازنظرات اصلاحی حضرت آيت الله سید جوادسید فاطمي درسطح جامعه اسلامی تحت زعامت ولایت فقیه زمان امام خامنه ای دام ظله به همراه بیاناتی از حضرت امام خمینی (ره ) مقام معظم رهبری ( مدظله ) و مراجع تقلید زیدعزهم

عالم ربانی ؛ آشنایی با سیره عملی و اخلاقی ومعنوی

صحبت به میان آوردن از بزرگ مردی که عمر شریف خود را در راه عبودیت خداوند و حفظ و ترویج دین الهی و پیروی حقیقی از قرآن و اهل بیت طی نموده است، آن مهذب و متقی،آن سالک الی الله آن صاحب ملکات الهیه کار بسیار مشکل و شاید ناممکن باشد. ولیکن برای آنکه چراغ راه حال و آینده باشد و در جهت الگوگیری از آن بزرگوار مطلبی چند از سیره شان که برنگارندگان این مطلب(عبدالصالح) در طی بیش از سالها بهره بردن از جلسات درس فقه ؛ شرح من «یحضره الفقیه علامه مجلسی(ره) و لمعه ،تفسیر قرآن کریم، اصول عقاید، در حالات و مسکنات، بیاناتشان، پرسش و پاسخ هایمان،نوشتارها، شرکت در نماز جماعت آن معظم له و ... که(اساس آنها طبق آیات و سنت اهل بیت عصمت و طهارت(س) و گفتار و حالات بزرگان دین است ثابت شده و مکشوف می باشد نکاتی چند آورده شده است:

در بیان مراجع تقلید و فقهاء

حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) : ایشان در تقریظشان بر معظم له چنین آورده اند (لازم به ذکر آن که ترجمه متن در اینجا آورده شده و متن نامه در بخش ضمائم همین نوشتار آمده است): 
«بنام خداوند بخشنده بخشایشگر حمد می کنیم خدا را که به ما اجازه داده روایت نعمت های بزرگ و حدیث گفتن به نعمت هایش ، صلوه و سلام بر افضل آن کسانی که از خدا خبر آورده به ما و روایت کرده ، و صلوات بر فرزندانش که از پیغمبر روایت کرده اند  

نگاهی کوتاه به زندگی آيت الله سید جوادسید فاطمي

سال تولد ، 1302 تبریز ، نام پدر بزرگوارشان ، آقاسیدعزیزالله سیدفاطمی رحمه الله علیه  از بزرگان ، خطبا ، علما و متدینین و مورد تعظیم مردم تبریز بودند. مادر مکرمه شان اهل قرآن، دیانت و تقوی بوده و از مطالبی که معظم له درباره ایشان فرموده اند این مطلب است: « مادرم ابتدا قرآن می خواندند گریه میکردند و بعد به بنده شیر می دادند . »

نگاهی کوتاه به زندگی آيت الله سید جوادسید فاطمي

 
نگاهی کوتاه به تاریخ زندگی آيت الله سید جوادسید فاطمي  دام ظله برگرفته از بیانات خود معظم له
 
سال تولد ، 1302 تبریز ، نام پدر بزرگوارشان ، آقاسیدعزیزالله سیدفاطمی رحمه الله علیه  از بزرگان ، خطبا ، علما و متدینین و مورد تعظیم مردم تبریز بودند. مادر مکرمه شان اهل قرآن، دیانت و تقوی بوده و از مطالبی که معظم له درباره ایشان فرموده اند این مطلب است: « مادرم ابتدا قرآن می خواندند گریه میکردند و بعد به بنده شیر می دادند . » خانواده ایشان سیدان جلیل القدری هستند که در تبریز معروفند. حضرت آیت الله فاطمی در مقدمه کتاب شهید و برترین آنان حمزه سیدالشهداء کتاب را تقدیم به روح پاک والد مرحومش نموده و در ادامه چنین می آورند : ایشان مدت عمر خود را که قریب هفتاد سال بود تحت لواء باشکوه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مردم را به سوی الله جل جلاله دعوت کرد و مشمول آیه کریمه : « و من احسن قولا ممن دعا الی الله و عمل صالحا و قال اِننی من المسلمین / سوره فصّلت آیه شریفه 33 » بود . عاش سعید و مات سعیداً » معظم له تحصیلات خود را با دروس وارداتی جدید به مدت 6 سال شروع کرده و در 12 و 13 سالگی در مکتب خانه تحصیل علم نموده اند، ایشان در دورانی قبل از تحصیلات حوزویشان منبر می رفتند و وارد حوزه علمیه گردیده اند. 
دوران تحصیلشان در حوزه های علمیه : 
معظم له ابتدا تحصیل را در حوزه طالبیه تبریز با بزرگانی چون مرحوم علامه محمدتقی جعفری رحمه الله علیه (هم مباحثه ای ایشان) مرحوم حضرت آیت الله آقا میرزاجواد تبریزی رحمه الله علیه، آیت الله علامه سبحانی حفظه الله شروع کرده و از اساتیدی چون مرحوم انصاری استفاده نموده اند . معظم له دروس تحصیلی و اساتید برجسته شان را در حوزه های طالبیه تبریز ، مدرسه حجتیه و فیضیه شهر مقدس قم چنین نقل فرموده اند : « در مقدمات: کتب صرف میر، جامع المقدمات / در نحو: کتب سیوطی ؛ مطول و ... را در شهر تبریز و همچنین تحصیل کتابهای اصولی و فقهی وسائل، کفایه، شرایع، شرح لمعه و مَکاسب و شرکت در درس فقه و اصول حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله علیه که اساس فقه قرآن و روایات است و درس فقه حضرت ایت الله العظمی گلپایگانی ، حضرت آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای ، حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی رحمه الله علیه  (والد مرجع عالیقدر سید موسی شبیری زنجانی). بعد مدت مدیدی شرکت در درس خارج حضرت آیت العظمی سیدمحمدتقی خوانساری(خوانساری بزرگ) رحمه الله علیه شرکت در درس خارج حضرت آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله علیه و همچنین کتابهایی را به عنوان کمک مباحث خارج، مطالعه می نمودیم از جمله : مکاسب، جواهر، از کتب روایی چون من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی، تهذیب، کافی و نیزشرکت در مباحث تفسیری حضرت علامه طباطبایی و درس اخلاق رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت ایت الله العظمی امام خمینی رحمه الله علیه.»لازم به ذکر است که دوران تحصیل معظم له(به نقل خود وی) در حوزه های علمیه 15 سال به طول انجامیده که 6 سال آن در حوزه طالبیه تبریز و 9 سال در حوزه های حجتیه و فیضیه شهر مقدس قم بوده و نائل شدن به اجتهاد در تمام ابواب فقه (مطلق) در سن 25 سالگی از دست آیات اعظام  برو جردی (شفاها)و خوانساری بزرگ کتبا کهَ نشان از زکاوت و  تیزهوشی، توانایی بالای علمی، نخبگی و قدرت استنباطشان دارد . 
 
از هم دوره ای های ایشان در حوزه های علمیه شهر مقدس قم به نقل از خود معظم له : « شهید بزرگوار حضرت آیت الله بهشتی(ره) ، مرحوم حضرت آیت الله سیدموسی صدر(ره)، حضرت آیت الله مشکینی(ره)، مرحوم علامه محمدتقی جعفری(ره)، حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره)، حضرت آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی دام ظله، حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله و حضرت آیت الله سید مهدی حسینی لاجوردی حفظه الله و دیگران بودند.»ایشان در دوران جوانی یک دوره تفسیر قرآن کریم در سن 23 سالگی نوشته اند . 
 
از دوستان ایشان در حوزه های طالبیه تبریز و حجتیه و فیضیه شهر مقدس قم: « حضرت علامه محمدتقی جعفری(ره)هم مباحثه ای ایشان، حضرت آیت الله سبحانی دام ظله، حضرت آیت الله میرزا جوادی تبریزی(ره)، علامه سیدمحمدحسین تهرانی(ره)، حضرت آیت الله نوری همدانی حفظه الله، حضرت آیت الله  سید موسی شبیری زنجانی دام ظله ،حضرت علامه آیت الله لاجوردی دام ظله، حضرت آیت الله ملکوتی دام ظله، حضرت آیت الله شربیانی دام ظله ، و حضرت آیت الله دشتیبانی دام ظله و ... »
 
پیرامون سالهای قبل از تشریف آوردن معظم له به شهر ورامین: آن حامی دین ، ولایت و مرجعیت در پاسخ پرسشمان چنین بیان فرمودند:«بعد از دوران تحصیل حوزه علمیه دو یا سه سال تبریز بودیم منبر هم می رفتیم، نماز جماعت نیز برقرار می شد، بعد به تهران آمدیم. به مدت 10 سال در خیابان بوذرجمهوری، جنب مسجدنجم آبادی بودیم، در آن مسجد نماز جماعت داشتیم و بعد از آن منتقل شدیم به مسجد معروف امام حسن(ع) نازی آباد و آنجا اقامه نماز جماعت داشتیم که از جمله فعالیتهای آنجا تأسیس صندوق قرض الحسنه ای بود که در روزنامه ها تبلیغات کشوری داشت . » 
 
شجره نامه والد جلیل القدرشان:حضرت آیت الله فاطمی دام ظله در مقدمه کتاب (شهید و برترین آنان حمزه سیدالشهداء)شجره پدربزرگوارشان آن عالم جلیل القدر را بیان فرموده اند: هوالسید عزیزالله، ابن السید مهدی بن السید عزیزالله ابن السید مهدی ابن السید عزیراالله ابن السید میرمحمد تقی ابن السید میرمحمدزکی ابن السید تقی بن میرشاه قاسم بن آقا میراشرف بن شاه قاسم بن شاه هدایت ابن آقا میرهاشم بن السلطان السید علی قاضی بن السید علی بن السیدبن محمدبن السید علی بن السید موسی بن السید جعفربن السید اسماعیل بن السیداحمد بن السید محمدبن السید احمدبن السید محمدبن السید ابوالقاسم ابن السید حمزه بن سیدی و مولای و سندی و مقتدای موسی بن جعفر علیه الاف التحیه و السلام بن محمدبن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و علی اولاده الطیبین الطاهرین . 
حضرت آیت الله،آقا میرزاجواد تبریزی رحمه الله پیرامون سیادت معظم له چنین فرموده اند : «ایشان ... از آن سادات هستند که در سادات بودن آنها شبهه ای نیست . » تألیف کتاب شهید و برترین آنان حمزه سیدالشهداء علیه السلام در حمایت از دین و ولایت در اوج انقلاب و مبارزه با طاغوت(پاییز 1357) : معظم له در مقدمه کتاب چنین آورده اند، جملاتی از آن در ذیل آورده می شود:«...جمعه بود پسربچه ها را برداشته به یکی از هیئتهای دائر در تهران رفتیم. آنروزها، زمان طاغوت ، یگانه راه موثر جهت تحکیم مبانی مذهب و عقائد اسلامی همان هیئتهای مذهبی بود که غالباَ در طرف صبح و عصر روزهای جمعه دائر می شد واعظ سخن را به قسمتی از احوال حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام کشانید، من همانطور که داشتم گوش می دادم، رویای دیشب پیش چشمم مجسم شد، والد مرحوم که رحمت ایزدی بر روحِ پاکش باد مرا چندین بار در عالم رویا مشمول عنایت خود نموده اند، بمانند حیاتشان مرا راهنمایی کرده اند که تأثیر بسزایی در زندگیم داشت از جمله در رویای دیشب که به من گفت : سیدجواد راجع به جناب حمزه سیدالشهداء علیه السلام چیزی بنویس . قدری در بحر آن رویا و مطابقت آن با وضع سخن واعظ ، که بعداَ معلوم شد ایام مربوط به جنگ احد است که شهادت جناب حمزه سیدالشهداء علیه السلام هم در آن جنگ واقع شده فرو رفتم و بالاخره فهمیدم که رویا صادقه است و نباید بی تفاوت بود. بهمین جهت دست به کار شده و با فراهم کردن چند ماخذ تاریخی ده دوازده صفحه نوشتم اما آنطور که باید، جالب نبود و خود قانع نشدم و می بایست تجدیدنظر نموده و تکمیلش نمایم، در این موقع اوج انقلاب به رهبری قائد اعظم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدظله العالی فرارسید و از سوی دیگر کار تطبیق رمزهای سفینه البحار با چاپهای جدید که مدتی بود شروع کرده بودم و نصفه کاره بود، بیشتر به آن مشغول بودم تا بحمدالله والمنه بپایان رسید.دوباره نوشتن و تکمیل احوالات حضرت حمزه را شروع کردم که این دفعه مرا به حکم تداعی به بحث مسائل انقلابی کشانید که (مسائل روز بود) متوجه شدم رویای پدر و سفارش آن مرحوم مرا به دریائی از معارف اسلام و قرآن در خصوص جنگ و انقلاب آشنا کرده است . » معظم له از همان 25 سالگی محل رجوع مردم برای تقلید بود و دارای مقلد بوده اند .
 شهدای معظم له : - شهید والامقام آقاسیدمهدی سیدفاطمی تاریخ تولد 1340 ، تاریخ شهادت سیزده آبان 1357، در مبارزه با رژیم ستم شاهی، محل شهادت : دانشگاه تهران، و سه داماد شهید.
مطالب مرتبط

    [تعداد رای های دریافتی :1
    [امتیاز مطلب :9 از 10]
    شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :
    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    5 + 6 = ?

    عناوین اصلی سایت

    حدیث روز

  1. حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله): : حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله):
    الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن
    نماز، معراج مؤمن است.
  2. تمامی حقوق این سایت متعلق به وب سایت اطلاع رسانی آیت الله سید جواد فاطمی تبریزی می باشد .
    طراحی سایت در : هونیاک